-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48895 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

فرق اصطلاحهاي انزال، نزول و تنزيل چيست؟ (آيا اختلاف صيغه مربوط به متفاوت بودن حالات ابلاغ وحي است؟)

راغب اصفهاني در فرق انزال و تنزيل آورده است: فرق بين انزال و تنزيل در وصف قرآن و ملائكه اين است كه تنزيل مختص به جايي است كه فرستادن قرآن به پراكندگي و مرتبهاي بعد مرتبه، اشاره ميكند، ولي انزال عام است و تنزيل را هم شامل ميشود.(معجم مفردات الفاظ القرآن، الراغب الاصفهاني، ماده نزل، للمكتبة المرتضويه.)

تنزيل كه نامي از نامهاي قرآن است، اسم فعلي است از ماده نزّل (مصدر باب تفعيل) به معناي فرو فرستادن، يا مصدري است در جاي مفعول (تنزيل به جاي مُنَزّل) كه براي مبالغه آمده است; يعني بر آن تأكيد دارد كه كتابي فرود آمده از جانب خدا و نه ديگري.(الروض الجنان و روح الجنان، ابوالفتوح رازي، تهران، 5 ـ1334، ج 8، ص 3062 / تاريخ قرآن، محمود راميار، ص 182 ـ 183، انتشارات اميركبير، چ دوم، تهران 1362 ش.)

اما گفتة راغب كه معناي تدريج در تنزيل نهفته است، جاي تأمل دارد; چه اين كه خداي متعال ميفرمايد: يَسْ ?‹َلُكَ أَهْلُ الْكِتَـَبِ أَن تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَـَبًا مِّنَ السَّمَآءِ...;(نسأ،153) اهل كتاب از تو ميخواهند كتابي از آسمان ]يك جا[ بر آنها نازل كني...(و نيز بنگريد: اسرأ، 92 و انعام، 37 و بقره، 105 و....) بنابراين ; تنزيل هم معناي فرود آمدن يك دفعه و يك جا را ميرساند و به معناي تدريجي منحصر نيست.(ر.ك: تاريخ قرآن، ص 183.)

با اين حال به نظر ميرسد معاني انزال و تنزيل در بسياري آيات، به ويژه آيات ذيل، همراه با فرق ياد شده در دفعي و تدريجي است.(در اين مورد روايات تفسيري نيز ميتواند قرينة مناسبي باشد و بسياري از مفسران بر اين عقيدهاند.)

ـ إِنَّـآ أَنزَلْنَـَهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ;(قدر،1) ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.

ـ إِنَّـآ أَنزَلْنَـَهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَـَرَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ ;(دخان،3) ما آن را در شبي پربركت نازل كرديم.

ـ وَ قُرْءَانًا فَرَقْنَـَهُ لِتَقْرَأَهُو عَلَي النَّاسِ عَلَيَ مُكْثٍ وَ نَزَّلْنَـَهُ تَنزِيلاً ;(اسرأ،106) و قرآني را پراكنده كرديم تا با درنگ بر مردم بخواني و آن را به تدريج نازل كرديم.

افزون بر معناي ياد شده، برخي محققان فرق ديگري را نيز براي آن دو قائل شدهاند، و آن اين كه در انزال جهت صدور فعل از فاعل ملاحظه ميشود; يعني فرو فرستادن وحي از سوي خدا; ولي در تنزيل جهت وقوع و تعلق آن به مفعول لحاظ ميشود; يعني وحي بر پيامبر9.(ر.ك: التحقيق في الكلمات القرآن الكريم، حسن مصطفوي، ج 12، ص 88، مادة نزل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، چ اول، تهران، 1371 ش.)

نزول مصدر و به معناي وارد شدن و يا جاي گير شدن است.(تاريخ قرآن، ص 181.) نظر به هيچ يك از معاني دفعي و تدريجي و يا جهت صدور و وقوع ندارد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.